Osobne financije

Kućni budžet

Kućni budžet čine svi naši prihodi i rashodi. Prilikom planiranja kućnog budžeta cilj bi trebao biti ostvarivanje većih prihoda od rashoda.

Plan budžeta može biti kratkoročni (npr. tjedni, mjesečni) ili dugoročni (godišnji, višegodišnji). Vrlo je jednostavno napraviti kućni budžet, a preduvjet je budite iskreni prema sebi i da na papir stavite sve svoje prihode (to je lakši dio posla) i sve svoje rashode.

Prihodi kućanstva

Prihode koje ostvarujemo možemo podijeliti u dvije osnovne grupe:

Redoviti prihodi:

  • mjesečna plaća,
  • priljev od najma nekretnine

Izvanredni prihodi:

  • dodatna ili nagradna plaća,
  • prihod od dodatnih poslova.

Rashodi kućanstva

Redovni rashodi

  • trošak prehrane,
  • ostali troškovi kućanstva (npr. higijena)
  • režije,
  • trošak za odjeću,
  • obrazovanje
  • rata kredita,
  • prijevoz
  • ...

U priloženom dokumentu "Plan izrade budžeta" dan je detaljniji pregled troškova jednog kućanstva. Prilagodite pojedine kategorije prihoda i rashoda svojim potrebama.

Kako ostvariti višak sredstava?

Dva su osnovna načina kako ostvariti višak sredstava i to:

  • povećanje postojećih prihoda
  • smanjenje postojećih rashoda

Prihodi se mogu povećati kroz povećanje plaće, pronalazak dodatnog posla ili prodajom imovine koja vam ne služi.

S druge strane, rashodi se mogu smanjiti racionalnijim trošenjem (manje korištenje kartica, više korištenje gotovine), smanjenjem troškova režija na koje možete utjecati (npr. trošak telefonije) te npr. smanjenjem nepotrebnog zaduženja (ne zaboravite, na svako zaduženje plaćaju se kamate!).

Što učiniti s viškom sredstava?

  • Štednja
  • Investicijska ulaganja koje će pridonijeti povećanju prihoda
  • Školovanje
  • Putovanje i sl.

Što kada se ne držite planiranog kućnog budžeta?

Neki od mogućih razloga su:

  • plan je nerealno postavljen
  • pojavio se izvanredni trošak na koji niste računali (npr. pokvarila se perilica i morate kupiti novu)
  • trošili ste više nego što ste imali

Zadnji razlog ima najmanje opravdanja, svrha izrade budžeta je trošenje u okviru mogućnosti.

Ako se svi mjesečni troškovi kućanstva evidentiraju, lako je provjeriti zašto je kućni budžet probijen. U slučaju izvanrednog troška, izvršite izmjenu kućnog budžeta kako bi uspostavili ravnotežu između prihoda i rashoda, isto vrijedi ako je budžet nerealno postavljen.

Izbjegnite marketinške "klopke"!

Kupovanje većina ljudi obavlja svakodnevno. Bilo da se radi o kupovini u lokalnom dućanu, ili jednom od velikih trgovačkih centara, neka pravila su univerzalna

Pitate se:

  • Kako izbjeći marketinške klopke i uštedjeti novac?
  • U kojim situacijama lakše posežemo za novčanikom?
  • Zbog čega se osjećamo ugodno u nekim trgovinama?
  • Zbog čega muškarci provode kraće vremena u trgovinama?
  • Zbog čega muškarci u društvu supruge u supermarketu uglavnom uvijek plaćaju račun?

Autor Paco Underhill u knjizi "Znanost kupovanja" dao je odgovor na neka od ovih pitanja koje dajemo u nastavku:

  • rasvjeta, uređenost interijera trgovine, ljubaznost prodavača dodatno utječu na našu sklonost kupnji
  • što nam je u trgovini ugodnije to se dulje zadržavamo, a time i više trošimo. Naime, prosječni kupac na odjelu za kozmetiku provede 2 minute, a onaj koji stvarno nešto kupi 30-tak sekunda dulje. U trgovini s kućnim potrepštinama žene se najduže zadržavaju s prijateljicama (prosječno 8 min. i 15 sekunda), a u društvu s muškarcem najkraće (prosječno 4 min. i 41 sekunda)
  • što je bolji kontakt kupca s prodavačem to je kupnja veća
  • pošto kupcu treba neko vrijeme da se prilagodi kad uđe u trgovinu (prilagodba iz vanjskog prostora), kako bi trgovac čim prije usmjerio vašu pažnju na ponuđene proizvode, može postaviti na ulazu mali prag, zvonce ili pult s robom
  • obzirom da se ljudi prirodno kreću desnom stranom, na desnoj strani se obično nalaze proizvodi čija se prodaja želi potaknuti, a po sredini oni koji su najpopularniji
  • radi muškaraca koji obično čekaju svoju partnericu ispred garderobe postave se udobne fotelje, a na suprotnoj strani reklame kako bi ih se potaklo da i oni nešto kupe
  • jednom  kad uđemo u garderobu raspoloženim smo za kupovinu, stoga nam iskusan trgovac nudi dodatne proizvode - 65% muškaraca koji nešto probaju to doista i kupe, za razliku od 25% žena koje ne kupe
  • 85% žena provjerava cijenu pri kupnji, a to čini svega 72% muškaraca
  • samoposluživanja su mjesta snažne impulzivne kupnje za muškarce i za žene (cca 70% kupnje tamo nije planirano). Muškarci su skloni opuštenoj i ponekad neobuzdanoj kupnji, a kolica u njihovim rukama, kažu stručnjaci, pojačavaju njihov osjećaj muškosti, a time i doživljaj kupnje. U društvu partnerice, na blagajni uglavnom plaćaju muškarci jer žele ostaviti dojam da se oni skrbe za obitelj i da je sve pod kontrolom.

 

 

 

Osvijestite djecu da ne postanu žrtve marketinških kampanja

Marketinški stručnjaci jako dobro poznaju psihologiju potrošača, jednom kad naprave reklamu za neki brand ista se uz minimalne prilagodbe može plasirati na svim tržištima na kojima se taj proizvod prodaje.

Kada se u fokusu interesa nađu djeca, stvari postaju složenije. Naime, želje djece prerastaju u pritisak na roditelje. Djeca su mete marketinških stručnjaka, upravo jer raspolažu određenom količinom novca, imaju značajan utjecaj na odluke roditelja o kupnji i potencijalni su potrošači u budućnosti. Dovoljan razlog da se dobro plaćeni marketinški stručnjaci fokusiraju na poticanje njihovih želja, dovodeći roditelje u situaciju da se jedva brane i nose s tako velikim pritiskom.

U posljednjih nekoliko godina posebno su fokusirani na djecu u dobi od 8 do 12 godina – zovu ih tweens.

Tweensi nisu više djeca, ali nisu još niti teenageri. Marketinški stručnjaci ih nastoje tretirati kao odrasle i uvesti ih čim prije u svijet teenagera i „odraslih“, kako bi ih potaknuli na dodatnu potrošnju rezerviranu samo za odrasle. U pozadini je želja za povećanjem profita.

Najvažnije je biti „cool“ i to im se pokušava nametnuti kao glavi cilj u životu, kroz razne reklame u kojima se osim proizvoda, propagira određeni lifestyle te daje slika onoga što je „dobro i poželjno“. Tweensice se uvjerava da je cool biti lijepa, vitka, lijepo odjevena i da će im to donijeti popularnost u društvu.

S druge strane, u dobi u kojoj bi djeca trebala razvijati svoj intelekt, talente, svijest o sebi i druge vještine koje će im koristiti u životu, kontinuirano se opterećuju stvarima koje su prolazne i ne doprinose izgradnji njihove osobnosti.

Nije smisao u današnje vrijeme izolirati se od svega, vratiti se u kameno doba i ne koristiti određene beneficije koje nudi suvremeni život. Važno je u svemu tome pronaći pravu mjeru, razumski se odnositi prema izazovima koji nas okružuju.

Važno je biti svjesni svojih odluka o potrošnji, kupovati proizvode koji su nam potrebni i koje si možemo financijski priuštiti, a ne one koji su nam nametnuti kao takvi kroz medije.

U kupnju s popisom

Prije kupnje namjernica, preporučujemo, napravite popis, time izbjegavate nekontroliranu potrošnju. Osim toga, pregledati ćete i svoje kućne zalihe, možda nađete i nešto što niste ni znali da imate, usput provjerite i rokove trajanja pojedinih proizvoda.